ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Աշխարհում ամեն ինչ գաղափարի վրա է հիմնված, իսկ մենք միայն մի բան ենք սիրում՝ «նաղդ» փող»

«Աշխարհում ամեն ինչ գաղափարի վրա է հիմնված, իսկ մենք միայն մի բան ենք սիրում՝ «նաղդ» փող»
13.02.2009 | 00:00

«ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑԸ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՀԱՐՑ ՉԷ, ԲԱՐՈՅԱԿԱՆ ՀԱՐՑ Է»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին
Ռեժիսոր ԿԱՐԵՆ ԳԵՎՈՐԳՅԱՆԸ, չնայած իր հանրաճանաչությանը և մասնագիտական նվաճումներին, իրեն նախ և առաջ համարում է հայորդի, տղամարդ, զինվոր, ապա միայն արվեստագետ, ռեժիսոր: Նա հայրենիքի, սփյուռքի, ազգային գաղափարախոսության վերաբերյալ իր մոտեցումներն է բացահայտում այս հարցազրույցի ընթացքում:
«ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ 20-ՐԴ ԴԱՐԻ ԱՄԵՆԱՄԵԾ ՈՂԲԵՐԳՈՒԹՅՈՒՆՆ Է, ՈՐԻ ՀԵՏԵՎԱՆՔԸ ԵՂԱՎ ՀՐԵԱՆԵՐԻ ՋԱՐԴԸ»
-Պարոն Գևորգյան, ԵԽԽՎ-ն, այնուամենայնիվ, Հայաստանին չվտարեց իր շարքերից: Հույս ունե՞ք Հայաստանի և Թուրքիայի՝ եվրոպական ընտանիքին ինտեգրացվելու արդյունքում վերջնականորեն լուծված տեսնել հայոց ցեղասպանության խնդիրը:
-Այս խնդիրն ազգային է, և մեզ դատավորներ կամ միջնորդներ պետք չեն: Եվրամիությունը եսասեր, առաջնահերթորեն իր շահերը պաշտպանող կառույց է: Ռուս-վրացական կոնֆլիկտի ժամանակ տեսանք, թե ինչ է իրենից ներկայացնում: Սխալվում ենք, եթե ուզում ենք, որ նա մեր և թուրքերի միջնորդը դառնա: Եվրամիությունը շատ սահմանափակ դաշտ է, մեր խնդիրը դուրս է գտնվում այդ դաշտից: Դրա լուծումը Եվրամիության գործը չէ: Գուցե ՄԱԿ-ի գործն է, գուցե մեկ այլ մեծ կառույցի: Հայոց ցեղասպանությունը 20-րդ դարի ամենամեծ ողբերգությունն է, որի հետևանքը եղավ հրեաների ջարդը: Ցեղասպանության հարցը քաղաքական հարց չէ, բարոյական հարց է, և պետք է բարձրացվի ու վերլուծվի գերագույն ատյաններում:
«ԵՍ ՇԱՏ ԿԶԱՐՄԱՆԱՄ, ԵԹԵ ԱՄԵՐԻԿԱՑԻՆԵՐԸ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑԻ ՈՒՂՂՈՒԹՅԱՄԲ ԻՆՉ-ՈՐ ԴՐԱԿԱՆ ՔԱՅԼ ԿԱՏԱՐԵՆ»
-ԱՄՆ-ի Կոնգրեսը կարո՞ղ է իբրև այդպիսի ատյան ծառայել:
-Իհարկե:
-Իսկ Օբամայի պարագան կարո՞ղ է նպաստել, որ Կոնգրեսը ճանաչի ցեղասպանությունը:
-Ո՛չ: Դա բացառված է: Մենք՝ հայերս, հակված ենք պատրանքների: ՈՒզում ենք, որ մեկը մեզ հասկանա, օգնի, շոյի: Սա թույլ դիրք է: Մենք պետք է մեր ձայնը բարձրացնենք, թելադրենք մեր կամքը, լիաթոք հնչեցնենք մեր հարցը: Եվ այս հարցից մշտապես կառչելով՝ պիտի թույլ չտանք, որ այն ժամանակ առ ժամանակ մարի, քաղաքականացվի, այս ու այն կողմ տարուբերվի: Ամերիկայի հայությունն ամեն նախագահի իշխանության գալու ժամանակ այս հարցը բարձրացնում է, և երբեմն Կոնգրեսն սկսում է այն քննարկել իր համապատասխան հանձնաժողովներում՝ միշտ տալով նույն պատասխանը՝ ո՛չ: Ես շատ կզարմանամ, եթե ամերիկացիները ցեղասպանության հարցի ուղղությամբ ինչ-որ դրական քայլ կատարեն: Նույնը կասեի Իսրայելի մասին: Այդ երկուսը փոխկապակցված պետություններ են, դրանց համատեղությունն առկա է ամեն ինչում: Իսրայելը հայոց ցեղասպանությունը չի ընդունի երբեք: Հայոց մեծ ցեղասպանությունը, դժբախտաբար, կատարել են մահմեդական կրոնն ընդունած էթնիկ հրեաները՝ դոնմեները: Դրանք պրագմատիկ մարդիկ էին, որոնք ուզում էին կրոնափոխության ճանապարհով բարձր դիրքերի հասնել, առաջ գնալ: Ընդունելով հայոց ցեղասպանությունը՝ Իսրայելը պետք է Թալեաթին, Էնվերին, Նազիմին և մյուսներին դատապարտի՝ որպես ազգային վիժվածքների: Իհարկե, ես չեմ խոսում հրեա ազգի մասին, խոսքս անձերի մասին է: Մենք գիտենք այնպիսի առաքինի հրեաների՝ Վերֆել, Լեմկին և ուրիշներ, ովքեր որևէ կապ չունեն անբարոյական դահիճների՝ ցեղասպանության գաղափարակիրների հետ: Թուրքերը, մասամբ էլ քրդերը, այս ցեղասպանության ժամանակ կացին են եղել, գաղափարակիր չեն եղել: Կային նաև համամասնակիցներ՝ գերմանացիները, անգլիացիները, ռուսները, դեսուդեն շուռ եկող ֆրանսիացիները: Սրանք լուրջ խնդիրներ են, որոնցից, չգիտես ինչու, մենք փորձում ենք խուսափել: Այնինչ հարցը պետք է դնել հրեաների առաջ և ասել, որ իրենց ազգի մեջ եղել են այնպիսի ներկայացուցիչներ, որոնց պետք է դատապարտել: Եվ դա ճիշտ կլինի, ազնիվ կլինի: Բայց հրեաները դրան չեն գնա, հետևաբար, չի գնա նաև Ամերիկան, որովհետև նրանք սերտորեն կապված են: Օբաման՝ որպես անհատ, ոչինչ չի որոշում:
-Իսկ Իսրայելի և Թուրքիայի՝ Գազայի խնդրի շուրջ սրված հարաբերություններն ինչ-որ բան որոշո՞ւմ են:
-Թուրքերի և հրեաների միջև այսօր կռիվ կա, ուղղակի կռիվ: Թուրքիայում ձևավորվել է երկու թև՝ կրոնական՝ իսլամական և ազգայնական: Առաջին թևը էթնիկ թուրքերն են, երկրորդը՝ հայտնի չէ, թե ինչ: Թուրքերը պառակտվել են: Իսլամականներն ազգայնականներին մեղադրում են այսօր ստեղծված վիճակի համար, նրանք հայտարարում են, որ իրենք մեղք չեն գործել հայերի դեմ, որ ցեղասպանության պատասխանատվությունը պիտի ազգայնականները կրեն: Եվ սա ներքին մեծ խնդիր է թուրքերի համար: Այս սրված հարաբերությունների պատճառով էլ ազգայնականները Էրդողանին, Գյուլին և իսլամական այլ գործիչների փորձում են դաշտից հեռացնել: Եվ սա է Իսրայելի ու Թուրքիայի միջև ծագած կոնֆլիկտի պատճառը: Կա ևս մեկ ենթատեքստ՝ քրդական հարցը: Թուրքիան Իսրայելի միակ դաշնակիցն է այդ տարածքում: Եվ եթե այսօր Իսրայելը դուրս է գալիս Թուրքիայի ղեկավարության (ոչ թե Թուրքիայի) դեմ, դա նշանակում է, որ նրանք ուզում են փոխել այդ ղեկավարությունն ու նորից իշխանության գլխին տեսնել ազգայնականներին: Այս իրադրությունը մեզ շանս է տալիս, նոր շանս: Մենք պետք է փորձենք երկխոսության մեջ մտնել Թուրքիայի այսօրվա կառավարության հետ, որովհետև եթե այն փոխվի, ապա իշխանության կգա մեկ այլ կառավարություն, որի հետ այլևս խոսել չենք կարողանա:
-Որպես երկխոսության սկիզբ՝ ճի՞շտ եք համարում «ֆուտբոլային դիվանագիտությունը», որի համար մենք անգամ FIFA-ի մրցանակին արժանացանք՝ առայժմ միակին ֆուտբոլի ասպարեզում:
-Երբ այդ պինգպոնգային մոտեցումով հարաբերությունների մեկնարկը տրվեց, կարելի էր դա հասկանալ, որովհետև երկու պետություններն ինչ-որ կերպ պետք է սկսեին լեզու գտնել միմյանց հետ: Կարելի է լուծել երկխոսության հարց՝ ֆուտբոլից սկսելով, բայց մեր և թուրքերի միջև գերլուրջ հարց կա, որ ֆուտբոլի կամ դրա նման պարզունակ բաների միջոցով չէ, որ պիտի լուծվի:
«ԴԻՆՔԸ ԴԱՐՁԱՎ ԼԱԿՄՈՒՍԻ ԹՈՒՂԹ` ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՆԵՐՔԻՆ ԸՆԴՀԱՐՄԱՆ ՀԱՐՑՈՒՄ, ԹՈՒՐՔ ԻՍԼԱՄԱԿԱՆՆԵՐԻ ԵՎ ԱԶԳԱՅՆԱԿԱՆՆԵՐԻ ԹԵԺԱՑԱԾ ՊԱՌԱԿՏՄԱՆ ԶՈՀԸ»
-Համամի՞տ եք այն տեսակետին, թե Հրանտ Դինքի սպանությամբ հայ-թուրքական կոնֆլիկտը թևակոխել է նոր փուլ:
-Հրանտ Դինքը հերթական զոհն էր՝ ո՛չ առաջինը, ո՛չ վերջինը: Դինքը դարձավ լակմուսի թուղթ՝ Թուրքիայի ներքին ընդհարման հարցում, թուրք իսլամականների և ազգայնականների թեժացած պառակտման զոհը: Պատահական չէր, որ շատ թուրքեր դուրս եկան փողոց ու ասացին. «Ես հայ եմ, ես Հրանտ Դինքն եմ»: Սա նշանակում է, որ Թուրքիայի հասարակությունը միատարր չէ, որ հայ-թուրքական խնդիրը միատեսակ չի ընկալվում բոլոր թուրքերի կողմից: Այդ երկրում բազմերանգ, շերտավորված հասարակություն է ապրում, և մենք պետք է կարողանանք զանազանել նրանց: Պետք է մատնացույց անենք, թե ովքեր են ցեղասպանության հեղինակները և ճիշտ հասցեով ուղարկենք մեր նամակները: Ոչ թե՝ Չեխովի հերոսի նման՝ «Մեր գյուղը։ Պապիս»:
«ԶՈՀԵՐԻ ՈՍԿՈՐՆԵՐԸ ՊԱՀԱՆՋՈՒՄ ԵՆ ԳՈՐԾՈՂՈՒԹՅՈՒՆ, ԱՇԽԱՏԱՆՔ»
-Չգիտենք, թե որ հասցեով ուղարկենք: Իսկ գիտե՞նք՝ ինչ բովանդակության նամակ ուղարկենք:
-Քանի որ ուղարկողը մենք ենք, պիտի մեր ուղարկածի բովանդակությունը լավ հասկանանք: Եթե դեռ վատ ենք հասկանում, նշանակում է այդ նամակն առայժմ պետք է թողնենք տանը: Եվ, իմ կարծիքով, մենք դեռ պատրաստ չենք հասցեագրելու այդ նամակը: Այո՛, ինչ-որ ծիսակատարություններ ենք անում, քայլեր ենք ձեռնարկում, լոբբինգով ենք զբաղվում թե՛ հայրենիքում, թե՛ սփյուռքում: Բայց համակարգված, կենտրոնաձիգ, ուղղասլաց գործունեություն չկա: Այս խնդիրը պետք է մատուցվի ամեն տարի՝ հունվարի 1-ից մինչև դեկտեմբերի 31-ը՝ 365-366 օր շարունակ, ոչ թե միայն ապրիլի 24-ին: Դա մեր տարեկան աշխատանքի ժամկետը պիտի լինի՝ տարվա առաջին վայրկյանից մինչև վերջին զանգը ներառյալ: Սա կարող է ոմանց ծայրահեղություն թվալ, բայց այդպես պետք է լինի: Ցեղասպանության պատասխանը պահանջողները մենք ենք: Եթե չենք պահանջում, նշանակում է իմպոտենտ ենք, անդամալույծ ենք, հիվանդ ենք: Սա ճակատ է, որտեղ պետք է կռիվ տանք հեռուստատեսությամբ, մամուլով, գրականությամբ, արվեստով և այլ միջոցներով: Աշխարհը պետք է կռանա, կուչ գա այդ ծանր բեռան տակ: Մինչև մենք այդ հարցի մատուցումը չհասցնենք համապատասխան չափաբաժնի, իրավունք չունենք ծաղիկ դնելու ցեղասպանության զոհերի հիշատակին: Մեր ծաղիկները պետք է լինեն ամենօրյա գործողությունները և մեր պատրաստ պահած բռունցքները: Սա կլինի գործունեություն, ոչ թե ծիսակատարություն: Զոհերի ոսկորները պահանջում են գործողություն, աշխատանք: Ես ուշ եմ եկել այսպիսի եզրակացության և ինձ հանցագործ եմ համարում այս հարցում: Ա՛յս տրամաբանությամբ պետք է առաջնորդվենք:
-Ինչո՞վ են հայերը գրգռում օտարներին, ինչո՞ւ ենք մենք անվերջ հակամարտության թիրախ դառնում:
-Ասեմ՝ ինչով: Միշտ որոշ հարցերում հաջողակն արժանանում է չար, նախանձ վերաբերմունքի: Իսկ մենք այս տարածքում հաջողակ ժողովուրդ էինք, տնտեսություն էինք ղեկավարում, առաջադեմ մտավորականներ, արվեստագետներ ունեինք: Սա էր մեր հանդեպ խանդի պատճառը: Մենք ևս ունենք մեր մեղքը ցեղասպանության հարցում: Չէ՞ որ մինչև 1915-ն արդեն եղել էին համիդյան և այլ ջարդեր: Ինչո՞ւ մենք կազմակերպված, համախմբված, զինված չէինք: Սա մեր մեղքն է, ու մենք այն չպետք է անտեսենք: Հակառակ դեպքում այս փակուղուց դուրս չենք գա: Իմանալով, թե ում հետ են ապրում, ունենալով փող, գույք, տնտեսություն, հայերը մի հասարակ բան չկարողացան անել՝ կազմակերպվել ու դառնալ անձեռնմխելի: ՈՒ հիմա էլ նույնն են շարունակում անել: Կա մի գերլուրջ հարց՝ ազգային գաղափարախոսության հարցը: Հայերը մասնատվել են, դուրս են եկել միմյանց դեմ: Մենք պետք է համախմբվենք սփյուռքի հետ: Այսօր մեկս մյուսից շատ տարբեր ենք՝ քերականությամբ, լեզվով, մշակույթով, կենցաղով, մտածողությամբ: Մեր ազգի գլխին կտուր է պետք: Չունե՛նք: Մենք՝ հայաստանցիներս, տղամարդն ենք, քանի որ սեփական հողի վրա ենք կանգնած, իսկ սփյուռքը կինն է: ՈՒ մենք, տղամարդ լինելով, ձեռքներս տնկում ենք կնոջն ու փող ուզում՝ լրբի պես: Սփյուռքը չի հասկանում, թե ինչ են անում այս հայաստանցի պաշտոնյաները: Շվարած նայում է ու բան չի կարող ասել, որովհետև կին է, հայ կին: Նա գիտի, որ պիտի դիմանա տղամարդու արարքներին, տղամարդն էլ իր բոլոր ապաշնորհությունները պիտի փաթաթի կնոջ վզին ու ինքնահաստատվի նրա հաշվին: Սա է մեր իրականությունը: Փոխանակ տղամարդավարի հարց դնենք, խնդիրներ դնենք սփյուռքի առաջ, համախմբենք բոլորին, դառնանք երևույթ, լակոտի պես, աղքատի պես ձեռք ենք մեկնում ու մուրացկանություն անում: Մենք՝ հայերս, պահանջկոտ չենք: Նեղացկոտ ենք, նյարդային ենք, բորբոքվող ենք, համակարգ ասվածը չենք հասկանում, գաղափար ասվածը չենք գիտակցում: Աշխարհում ամեն ինչ գաղափարի վրա է հիմնված, իսկ մենք միայն մի բան ենք սիրում՝ «նաղդ» փող: Մեր «նաղդ»-ը խանութն է: Հիմա էլ ուզում ենք պետությունը խանութ դարձնել: ՈՒ արդեն դարձրել ենք: Բայց քանի որ մեր պետությունը փոքր է, ու բոլորին բաժին չի հասնում, սկսում ենք իրար կոտորել: Տնտեսություն չունենք, ռեսուրսներ չունենք: Ապրում ենք փոխանցումներով, որ արդեն նվազել են: Թշնամիներն էլ՝ լիքը: Ո՞նց ենք զարգանալու: ՈՒ ոչ մի կուսակցություն այս խնդիրն առաջ չի քաշում: Այսօր կա հուսալքություն, արդեն իրար վրա ենք կրակում, իրար հետ ենք կռվում: Աստված չանի` վիճակն ավելի լրջանա:
«ՄԵՆՔ ԱՌԱՋԻՆ ԱՆԳԱՄ ՀԱՂԹԱՆԱԿ ԵՆՔ ՏԱՐԵԼ ՊԱՏԵՐԱԶՄՈՒՄ, ԵՎ ՍՐԱ ՄԱՍԻՆ ԽՈՍԵԼ ՀԱՊՃԵՊ-ՄԻ ԿԵՐՊ, ՎՏԱՆԳԱՎՈՐ Է, ՎԱՐԿԱԲԵԿԻՉ»
-Ի՞նչ ապագա եք կանխատեսում հայկական կինոյի համար:
-Կարծում եմ, որ մենք պետք է պատասխան տանք հայ կինոյի բախտի հետ կապված հարցերին: Երեք տարի առաջ կինոստուդիա ունեինք, հիմա դա էլ չունենք: Կային ինչ-որ պատրանքներ, որ այդ ստուդիան կդառնա միջազգային երևույթ, որ այստեղ ներդրումներ կանեն, տեխնիկական բազա կստեղծեն: Սուտ էր, ոչինչ չարվեց, ու հիմա ստուդիան քարուքանդ վիճակում է: Կարճ ասած՝ մեզ «քցեցին»: Սա հարցի արտաքին կողմն է, տարածքի, տեխնիկայի խնդիրն է, որ իմ կարծիքով, առաջիկա տասը տարում չի լուծվելու: Հիմնական հարցը ազգային կինոյի առաջին քայլերն են և այն, թե ով պիտի այդ քայլերը կատարի: Դրա համար մեզ ո՛չ ստուդիա է պետք, ո՛չ էլ ինչ-որ արտակարգ պայմաններ: Դրա համար կամք է պետք, խելք, նպատակ: Վերջին 20 տարում մեր ժողովուրդը տեսավ պատերազմ, արտագաղթ, երկրաշարժ և այլ ողբերգություններ: Եվ չնկարվեց ոչ մի լուրջ ֆիլմ այս ամենի մասին: Կինոն պետք է համահունչ լինի ժամանակին, խոսի ժամանակի հարցերի մասին, սերտ կապ ունենա ժողովրդի հետ, լինի ժողովրդական ու միաժամանակ հասցեագրված լինի դրսի աշխարհին: Կինոն և՛ պիտի ներքին տարածքը յուրացնի ու ներկայացնի, և՛ հասցեագրվի արտաքին տարածքին: Այս երկու կողմն էլ պիտի ապահովված լինեն, իսկ մեր այսօրվա կինոն այդ երկու թևը չունի, միակողմանի է: Եվ, իմ կարծիքով, հիմա ընթանում է տարբեր անձերի, տարբեր հեղինակների ինքնահաստատում կինոդաշտում: Այսօրվա ֆիլմ ստեղծողները չգիտեն, թե ինչ է պատերազմը, քանի որ չեն մասնակցել պատերազմին: Պատերազմն ունի իր հոտը, իր մթնոլորտը. դա խաղարկային կինոյի թեմա չէ: Եթե պատերազմ չես տեսել, նստի՛ր տանդ, մի՛ նկարիր կինո՝ չիմացածիդ մասին: Ես սա ասում եմ որպես պատերազմի մասնակից: Մենք առաջին անգամ հաղթանակ ենք տարել պատերազմում, և սրա մասին խոսել հապճեպ-մի կերպ, վտանգավոր է, վարկաբեկիչ:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3914

Մեկնաբանություններ